Paulo Jorge Silva Fernandes

Email paulosilvafernandes@direito.uminho.pt

Paulo Silva Fernandes is graduated in law (1995), having obtained the title of Doctor from the University of Salamanca (2013) with the classification of “Sobresaliente” Cum Laude “, with a quantative note of 46 points out of 50, in the interdisciplinary doctoral program entitled “El Medio Ambiente Natural y Humano en las Ciencias Sociales”, with the thesis entitled “Man and Nature – From Contemplation to Instrumentalization. Since the ancient Greeks to a Risk Society”. Has monographs and articles published and unpublished/in progress of publication, preferably based on sociological theory of “Risk Society”, but also in the area of law (criminal law) and Philosophy, having properly made part of the Interdisciplinary Research Group “Pain and Suffering – A Multidisciplinary Perspective”, at the Faculdade de Letras da Universidade do Porto, who came to culminate in the publication of a collective work, in which contributed with a study about pain and suffering from the legal criminal point of view. He has successfully completed the classes’ part of the master course in Legal Sciences-criminal, by Faculdade de Direito da Universidade de Coimbra (2004-2005), but didn’t proceed to thesis for professional reasons. He has been a Lawyer, Member of Cabinet of The President of The Supreme Administrative Court and is now a Superior Law Technician. He counts with various participations in congresses and seminars as a speaker. He has also a Course of Advanced Spanish, from the University of Salamanca (2006).

• Criminal Law;
  • Philosophy.

Books and book chapters

• La Naturaleza y el Hombre: de Contemplación a Instrumentalización. De los Antiguos Griegos a una Sociedad de Riesgos, Univ. Salamanca: Gredos, 2013 (monografia)
  • FERNANDES, Paulo Silva, Globalização, “Sociedade de Risco” e o Futuro do Direito Penal, monografia, Coimbra: Almedina, 2001.
  • FERNANDES, Paulo Silva “Ser, Crime e Dor: o Homo Dolens e o direito que pune e protege. Breves reflexões”, conferência proferida em 26/11/99, na Faculdade de Letras da Universidade do Porto, integrada no projecto de investigação “Para uma Antropologia da Dor e do Sofrimento”, organizado pelo Gabinete de Filosofia Moderna e Contemporânea do Instituto de Filosofia e História da Filosofia da Faculdade de Letras da Universidade do Porto, avaliado pela Fundação Portuguesa para a Ciência e a Tecnologia com a classificação de “Excelente”; artigo publicado na obra colectiva, com alterações pontuais, Dor e Sofrimento – Uma Perspectiva Interdisciplinar, Porto: Campo das Letras, 2001, págs. 357-375.
  • FERNANDES, Paulo Silva / PEIXE, José Manuel Valentim/ MONTE, Mário Ferreira, A Lei de Imprensa Comentada e Anotada numa Perspectiva Jurídico-jornalística, Coimbra: Almedina, 1997.

Articles

• “A Etimologia do Risco. Herança Ibérica ao Mundo? Breve e Despretensiosa Teoria”, in Revista de Estudos Jurídicos UNESP, Brasil: São Paulo, 2018.
  • “O Risco como novo paradigma da Humanidade – mergulho em algumas questões renovadas (e laterais) da Sociedade do Risco”, in Revista de Estudos Jurídicos UNESP, Brasil: São Paulo, 2015
  • “O Direito Penal no amanhecer do século XXI: breves questões à luz do paradigma da “sociedade do risco”, artigo publicado in “Sub Judice – Cultura e Sociedade”, n.º 19 (número especial), 2000, Julho/Dezembro – publicação em 12/2001, págs. 111-127